4.Tolak
bilangan objek yang sedia ada dan mengira baki objek yang ada.
b) Contoh situasinya ialah :
- Cikgu mempunyai 5 biji gula-gula. Kemudian, 3 biji gula-gula tersebut
diberikan kepada Ali. Berapakah gula-gula yang tinggal?
- Guru boleh melakonkan semula seperti soalan di atas dan meminta
murid-murid mengira berapa gula-gula yang ada padanya.
- Untuk menjadikannya lebih menarik, siapa yang dapat mengira dengan
betul akan mendapat gula-gula tersebut. 😉
2. Bezakan : a) Membanding bezakan antara dua objek.
b) Contohnya :
- Ahmad mempunyai 6 pemadam dan Adam mempunyai 4 pemadam.
- Ahmad mempunyai 2 pemadam lebih daripada Adam.
- Jadi perbezaan pemadam antara mereka ialah 2
- Ia ditulis dalam ayat matematik sebagai 6-2=4
Video mengenai operasi penolakan 👆
DISEDIAKAN OLEH : NUR ALIA FARISYAH BINTI RAZALI
Tiada ulasan:
Catat Ulasan