Ahad, 6 Oktober 2019

Matematik : Nombor

2.Nombor

1. Kenal nombor : a) Menyebut dan membilang nombor menggunakan pembilang dan jari.
                            
                             b) Menerangkan perbezaan kosong dengan sifar, iaitu sifar bermaksud 
                                 
                                 tiada. Contohnya, sifar pemadam bererti tiada pemadam.
           
Aktiviti mengenal nombor







* Cara menjalankan aktiviti ini ialah yang pertama, guru boleh meminta murid menyebut nombor kegemaran mereka yang terpapar di hadapan bekas.

* Kemudian, mereka perlu mencari sebanyak mungkin bola yang mengandungi nombor yang sama seperti nombor pada bekas tersebut.
* Setelah berjaya menemukan bola-bola tersebut, mereka perlu melontarkannya sehingga masuk ke dalam bekas.

2. Susun nombor : a) Menerangkan kepada murid tertib menaik, iaitu susunan nombor kecil
                                   ke nombor besar.
                             
                               b) Menerangkan kepada murid tertib menurun, iaitu susunan nombor 
                                   besar ke nombor kecil.
                             
                  Video di bawah menerangkan mengenai tertib menaik dan tertib menurun.
                                                                      ⇩


                                   
3. Cari nombor : a) Melihat gambar, menyebut nombor, dan membilang objek.
                          
                           b) Merangsang murid untuk mencari nombor di sekeliling mereka dan
                               menyebut nombor tersebut. 
                       
                          c) Contohnya nombor pada jam, tanda harga, dan nombor rumah.





  DISEDIAKAN OLEH : NUR ALIA FARISYAH BINTI RAZALI

                         
                          
                 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan